Wat krijgen we terug voor de belastingverhoging?

25/09 - Dat zzp'ers te maken krijgen met een belastingverhoging is niet prettig, maar het bedrag valt mee, schrijft Maarten Reijnders in het onderstaande blog. Toch moet het kabinet niet denken dat hiermee de kous af is. Want, zo vraagt hij zich af: hoe gaat politiek Den Haag meer rekening houden met de 800.000 zzp'ers die Nederland telt?

Nou, dat viel reuze mee toch? De plannen die het kabinet vorige week presenteerde, blijken lang niet zo desastreus uit te pakken voor zelfstandigen als gevreesd. In plaats van de eerder aangekondigde 500 miljoen euro hoeven zzp’ers door de versobering van de zelfstandigenaftrek straks nog ‘maar’ 300 miljoen extra per jaar aan belastingen op te hoesten. Deel dat bedrag door de 800.000 zzp’ers die dit land rijk is, en je komt op een gemiddelde van 375 euro per zzp’er per jaar. Prettig is anders, maar echt onoverkomelijk zal dit voor de meeste freelancers niet zijn.

En dat terwijl de door enkele vakbonden in het leven geroepen site Blijfjijzzper.nl ons nog wel hel en verdoemenis had voorgespiegeld. Goedverdienende zzp’ers zouden er ruim vierduizend euro per jaar op achteruit gaan, maar ook wie een modaal salaris binnenharkt, kon volgens de site rekenen op een belastingaanslag die duizenden euro’s hoger zou uitvallen. Geen wonder dat veel zzp’ers de afgelopen maanden voor het eerst van zich lieten horen.

Het recente – in mijn ogen wat overdreven – geweeklaag over hogere belastingen bracht een misschien nog wel groter probleem aan het licht: veel zzp’ers voelen zich nauwelijks serieus genomen. We zijn wel met veel, maar we lijken nauwelijks een politieke machtsfactor van betekenis. Wij zijn een groep waarmee nauwelijks rekening wordt gehouden.

Voorbeeldje: toen het Nibud vorig jaar de koopkrachteffecten van het regeerakkoord doorrekende, werden de zelfstandige eenpitters even vergeten. Over de bijstand ging het in de berekeningen tien keer, terwijl er met geen woord over zzp’ers werd gerept. Voor de goede orde: op dat moment hadden we in Nederland ruim twee keer zoveel zzp’ers als bijstandsgerechtigden.

Hoewel zzp’ers inmiddels meer dan 10 procent van de beroepsbevolking vormen, lijken politici nauwelijks een idee te hebben wie wij eigenlijk zijn. Toen PvdA-leider Diederik Samsom kort voor de verkiezingen bij De Wereld Draait Door mocht vertellen over de ondernemersplannen van zijn partij leek hij de zzp’ers bijvoorbeeld in twee groepen in te delen: enerzijds de bouwvakkers, schoonmakers en postbodes die (door hun voormalige werkgever) gedwongen zelfstandige waren geworden en anderzijds de ‘hippe ondernemers hier in Amsterdam’.

De realiteit is dat Amsterdam veertigduizend zzp’ers telt. Dat zijn echt niet allemaal hippe vogels met moeilijke brillen of deerniswekkende postbodes met nul-urencontracten. De grootste groep zit daar ergens tussenin.

Dat zijn overigens wel vaak mensen die het door de crisis de afgelopen jaren moeilijk hebben gekregen: zzp’ers vormen immers de ‘flexibele schil’ waar bedrijven en organisaties makkelijk vanaf kunnen als het slechter gaat. Er zullen maar weinig freelance journalisten zijn die de gevolgen van de crisis niet aan den lijve hebben ondervonden. De telefoon rinkelt opeens een stuk minder vaak en de voorwaarden waaronder je werkt, blijven jarenlang hetzelfde of gaan er zelfs op achteruit. Eén vijfde van de Amsterdamse zelfstandigen verdient inmiddels minder dan het minimumloon, meldde Het Parool onlangs.

Freelancers kunnen over het algemeen prima voor zichzelf zorgen, maar de crisis maakt duidelijk dat ook zelfstandigen wel wat hulp kunnen gebruiken. Wat zou het bijvoorbeeld prettig zijn als zzp’ers bij hun pensioenopbouw en arbeidsgeschiktheidsverzekering ook voor een door de overheid aangeboden optie konden kiezen. Als alternatief voor het vaak ondoorzichtige en dure aanbod van commerciële partijen. Geen onredelijke eis toch, nu we vanaf 2015 wat extra gaan bijdragen aan de schatkist.