Vorderingen Taskforce Leenrecht

15/12 - “Er staat een gure wind in Leenrechtland en dat voelen schrijvers en vertalers,” schrijft VvL-voorzitter Jeroen Thijssen in een brief aan de leden. Schrijvers zien hun LIRA-uitkering teruglopen, door onder andere meer uitruil van boeken en de Bibliotheek op School. Om het Ministerie van OC&W over te halen actie te ondernemen is eerder dit jaar de Taskforce Leenrecht opgericht.

In zijn brief brengt Jeroen de VvL-leden op de hoogte van de vorderingen. Een rapport van OC&W over de terugloop van inkomsten uit bibliotheken werd benedenmaats bevonden. Het ministerie gaat de kritiek van de taskforce terugkoppelen aan hun onderzoeksbureau. Ook heeft de Taskforce via een WOB-procedure achterhaald dat in de nieuwe bibliotheek van gemeente Uitgeest het leenrecht bewust wordt omzeild.

Lees hier de volledige brief Taskforce Leenrecht van Jeroen Thijssen.