Uitkomst enquête: Wat willen jullie van ons?

7/03 - Een nieuwe naam, een nieuwe organisatievorm en een nieuw aanbod. Maar liefst 35 van jullie hielpen ons opfrissen door onze enquête in te vullen. Dank, dank, al helemaal voor degenen die dat twee keer deden wegens een digitaal foutje (wij schamen ons diep). Een dertigtal respondenten is te weinig om met percentages in de weer te gaan, maar algemene behoeftes werden ons wel duidelijk. Hier de conclusies. Die beantwoorden we aan de hand van twee vragen. Wat willen jullie van ons? En: wat gaan wij met jullie input doen?

Belangenbehartiging

Jullie verwachten in elk geval allemaal dat wij een vuist maken in Den Haag. Tot uw orders, dat doen we. Het gebeurt lang niet altijd openbaar, we zijn betrokken bij verschillende juridische procedures, of bereiden die voor, onder meer tegen de Persgroep. Over dat laatste ontvangen jullie binnenkort ook een mail van voorzitter Petra Wolthuis. De Auteursbond is ook betrokken geweest bij de totstandkoming van de wet Auteurscontractenrecht, waar de geschillencommissie Auteurscontractenrecht uit is voortgekomen. Freelance journalisten kunnen bij de geschillencommissie terecht om - zonder tussenkomst van een rechter - onenigheden op te lossen over vergoedingen of contracten, zie filmpje.

Workshops

Workshops van halve dagen vinden jullie belangrijker dan masterclasses van acht uur. En dan met name over onderhandelen, positioneren, marketing, fiscale zaken en nieuwe media.

Dus de masterclasses bieden we alleen nog aan als we denken dat een onderwerp écht zo belangrijk is dat zelfs zzp’ers er een hele werkdag aan willen besteden. Voor de workshops hebben we alvast een lijstje dat bij jullie voorkeuren past. Op 9 maart a.s. vertelt Jelle Drijver over nieuwe manieren van jezelf in de kijker spelen. Op 11 mei komt Emiel Elgersma onze multi-media story telling-skills aanscherpen. Donderdag 8 juni geeft de jonge freelancer Charlotte van ‘t Wout een workshop over 'Geld verdienen met de journalistiek'. Ze geeft je handvatten om efficiënter te werken, je mindset over geld te veranderen en zo je omzet per maand te verhogen.

Borrels

Jullie willen vaker borrels of inspirerende lezingen. Leuk! Dat willen we graag organiseren. Mochten jullie ideeën hebben over wie jullie zelf graag eens willen horen spreken, mail ons op freelancejournalisten@auteursbond.nl.

De volgende borrel hebben we gepland op 31 maart, ingeleid door spreker Sander Heijne van De Verhalenmarkt. Later dit jaar organiseren we een conferentie over de waarde van de journalistiek. 26 oktober vindt die plaats in Pakhuis de Zwijger, met dagvoorzitter Diana Matroos en keynote-speaker Eric Smit van Follow the Money.

Mentoraat

Weinig respondenten hadden behoefte aan het mentoraat. Dat gaan we daarom niet meer actief promoten of initiëren. Als je toch een mentor op het oog hebt, willen we je nog wel graag op weg helpen. Mail ons om bijvoorbeeld het eerste contact te leggen.

Omdat jullie wel enthousiast zijn over borrels en iemand specifiek meldde dat freelancers toch het meest leren van andere freelancers, broeden we op een ander plannetje. We willen een speeddatesessie opzetten tussen ervaren en beginnende freelancers voorafgaand aan een borrel later dit jaar.

Juridische ondersteuning

Juridische ondersteuning verlangen jullie ook. We zijn van plan om op de nieuwe website meer praktische tips te plaatsen over bijvoorbeeld modelcontracten of ‘Hoe te reageren op plagiaat’. Dat is soms lastig, omdat veel juridische hulp individueel toegespitst moet zijn. Voor persoonlijk advies kunnen leden altijd mailen met onze juristen. Dat hebben tot nu slecht 8 van de 35 respondenten gedaan.

Bereikbaarheid

We hebben jullie klachten gehoord over onze bereikbaarheid. Wij vinden ook dat dit nog niet goed gaat. Nu alles net naar de Auteursbond is overgeheveld, piept en kraakt alles nog een beetje. Maar het idee van die meer centrale bureau-aansturing van alle secties is juist dat straks alles wél geolied gaat verlopen.

En niet-Amsterdammers. Groot gelijk, we zullen ook eens iets búiten de hoofdstad organiseren.

Warning: implode() [function.implode]: Invalid arguments passed in /home/fla/domains/ww.fla.nl/public_html/wp-content/themes/netwerkscenario/sidebar-agendaWidget.php on line 39