Snel zijn voor je geld! Digitaal opgeven voor LIRA vergoeding journalistieke werken tot 30 september

24/09 - Bericht van LIRA, de organisatie die de auteursrechtenvergoedingen int voor freelance journalisten:

Als freelance journalist komt u voor uw artikelen die zijn verschenen in Nederlandse kranten en publiekstijdschriften in aanmerking voor een reprotrecht- en/of een leenrechtvergoeding.

U kunt uw artikelen die zijn gepubliceerd in de jaren 2010, 2011 en 2012 opgeven via onze portal, die te bereiken is via www.lira.nl. Met uw relatienummeren inlogcodeheeft u toegang tot de portal. In de Handleiding Journalistieke werken kunt u lezen hoe u uw werken kunt opgeven, deze handleiding is ook te vinden op onze website.

Mocht u niet in de gelegenheid zijn om via onze portal opgave te doen, dan kan dat via het opgavenformulier periodieken, dat u vindt op onze website: www.lira.nl/formulieren.

Thuiskopie

De journalistieke bijdragen die u heeft geschreven voor radio- en televisieprogramma’s uitgezonden in 2012 kunt u opgeven via het opgavenformulier radio en televisie, eveneens te vinden op onze website: www.lira.nl/formulieren. Als u dit nog niet heeft gedaan, kunt u ook nog opgave doen van uitzendingen in de jaren 2010 en 2011.

Lira verdeelt de thuiskopievergoedingen op basis van uitgezonden minuten. Nieuwsuitzendingen, sportwedstrijden en sport- en spelprogramma’s komen niet in aanmerking voor een thuiskopievergoeding omdat onderzoek aantoont dat dit soort programma’s niet of nauwelijks op CD of DVD worden opgenomen.

De uitkeringen zullen in het laatste kwartaal van dit jaar plaatsvinden. Om een tijdige uitkering te kunnen garanderen, dienen uw gegevens uiterlijk op 30 september 2013 bij ons binnen te zijn.