Prijzen en beurzen van Stichting Verhalende Journalistiek

6/03 - Wat waren de allerbeste journalistieke verhalen van 2016, op radio, TV, online en in dag- en weekbladen, in Nederland en in Vlaanderen? Afgelopen vrijdag presenteerde de Stichting Verhalende Journalistiek de beste tien van 2016. Een publieksjury koos daaruit het hoogtepunt van 2016. De allereerste winnaar van de publieksprijs gaat naar Schuldig.

Een redactie van 16 Nederlandse en Vlaamse journalisten las, keek en beluisterde honderden journalistieke bijdragen en kozen er de tien uit die het beste gebruik maken van literaire stijlmiddelen om journalistiek te brengen dat het publiek bij de kladden grijpt. Vrienden van de Stichting Verhalende Journalistiek vormden vervolgens de publieksjury die uit de tien genomineerden een overall winnaar koos. 2016 gaat naar de makers van de tv-documentaireserie Schuldig, Ester Gould en Sarah Sylbing.

Ook reikte de Stichting Verhalende Journalistiek twee narratieve beurzen uit. Mirke Kist en Huib de Zeeuw winnen beiden beurs van € 2500,- voor het doen van onderzoek voor een verhalend journalistiek project. Mirke Kist won de beurs voor gedrukte media. Huib de Zeeuw is de winnaar van de online beurs.

Zeker voor freelance journalisten is het kostbaar om langere tijd voorwerk te doen voor een mooi verhalend project. Om toch het maken van dit soort verhalen te stimuleren, reikte de Stichting Verhalende Journalistiek twee beurzen uit: een voor gedrukte media en een voor online. De winnaars ontvingen een geldbedrag van € 2500,- om hun plan verder uit te werken. Daarnaast biedt de stichting begeleiding van een schrijfcoach bij het onderzoek- en schrijfproces.

Warning: implode() [function.implode]: Invalid arguments passed in /home/fla/domains/ww.fla.nl/public_html/wp-content/themes/netwerkscenario/sidebar-agendaWidget.php on line 39