Oproep deelname aan onderzoek positie freelancers

8/10 - Zes (beroeps)organisaties - NVJ, FreeLancers Associatie (FLA), Dutch Photographers (DuPho), Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO), Lira en Pictoright – roepen hun leden en aangeslotenen op om deel te nemen aan het onderzoek ‘Tarieven en auteursrechten, onderhandelingen en toekomstverwachtingen van freelance (foto)journalisten, fotografen, illustratoren en grafisch ontwerpers’. Volgens de organisaties is deelname belangrijker dan ooit. Sinds de wet Auteurscontractenrecht in werking is getreden op 1 juli 2015, is het zaak om de ontwikkeling van de tarieven jaarlijks te inventariseren. De wet is bedoeld om de positie van makers te verstevigen en schrijft een billijke vergoeding voor. Het effect hiervan op de tarieven en op het beheer van auteursrechten willen de organisaties monitoren. Dit is belangrijk omdat de wet in 2018 wordt geëvalueerd. De organisaties zullen dit onderzoek jaarlijks herhalen.

Veel mediaorganisaties zoals De Persgroep hebben hun Algemene Voorwaarden aangepast. Dit heeft tot gevolg dat de onderhandelingspositie van makers verder onder druk is komen te staan en dat staat geheel haaks op het beoogde effect van de wet Auteurscontractenrecht. Naast de ontwikkeling van de tarieven en het beheer van auteursrechten inventariseert het onderzoek in welke mate de onderhandelingspositie van makers is toe- of afgenomen.

Het onderzoek is een herhaling van een onderzoek uit 2013 ‘Tarieven en auteursrechten, onderhandelingen en toekomstverwachtingen van freelance (foto)journalisten’. Anders dan in 2013 doen nu ook BNO en collectieve beheersorganisatie Pictoright aan het onderzoek mee. De doelgroep van het onderzoek wordt hiermee uitgebreid naar zelfstandige (foto)journalisten, fotografen, illustratoren en grafisch ontwerpers. Al deze makers zijn onlosmakelijk verbonden aan media.

Deelname voor FLA-leden is mogelijk voor leden via de livelink hieronder. Met bijbehorende inlogcode kunnen leden toegang krijgen tot de vragenlijst.

Livelink:

Inlogcode:

BTMV98

Het onderzoek wordt uitgevoerd door onderzoeker Henk Vinken van Pyrrhula Research Consultants. Onderzoeker Teunis IJdens is net zoals in voorgaande jaren betrokken bij het onderzoek.

Deelname is ook mogelijk voor niet-leden. U kunt onderstaande link gebruiken op website en social media. Voor deze link is geen inlogcode vereist.

De link voor niet leden is als volgt:

De enquête kan worden ingevuld via de gebruikelijke browsers maar aanbevolen wordt om via Google Chrome in te loggen. In november worden de onderzoeksresultaten bekend gemaakt.

Hartelijk dank voor uw deelname.