Onterecht slecht beeld zzp’er

24/09 - In de Gelderlander van 14 september beklaagt Jerry Helmers zich erover dat zzp’ers en masse mokken. Helmers, nota bene voorzitter van de vereniging ZZPNederland, laat zich niet bepaald genuanceerd uit over zijn achterban. Zo spreekt hij er schande over dat deze groep mensen wel op vakantie gaat, maar niet wil investeren in het eigen bedrijf.

Of de pensioendiscussie: het gros van de zzp’ers klaagt dat het geen cent opzij kan leggen voor later, maar rijdt wel in een dure auto, stelt Helmers. Zzp’ers zijn verwend en zullen eraan moeten wennen dat ze niet op alles recht hebben. Dit allemaal naar aanleiding van de aangekondigde regeringsmaatregel om de starters- en/of zelfstandigenaftrek voor zzp’ers af te schaffen. Zo’n maatregel, is berekend, zal een gemiddelde zzp’er enkele duizenden euro’s per jaar schelen.

Als bestuurslid van de FLA, de FreeLancers Associatie voor ondernemende journalisten, kan ik voornamelijk over onze eigen achterban spreken. Afgelopen decennium is het inkomen van schrijvende journalisten gekelderd omdat de geschreven pers, onder andere onder invloed van de nieuwe media, in crisis verkeert. Onlangs zijn er zelfs Kamervragen gesteld over de nieuwe publicatievoorwaarden van Sanoma waarbij journalisten moeten toestaan dat hun werk voor hetzelfde bedrag voor meerdere publicatiedoeleinden wordt gebruikt. Ze leveren dan dus hun auteursrecht in, zonder daarvoor te worden gehonoreerd. Bladen verdwijnen, tarieven kelderen. Daarover klagen freelancers, maar dat zwartkijken geen zin heeft en je innovatief moet zijn, weet de ondernemende freelancer als geen ander.

Een journaliste die een jaar of zes geleden nog goed kon leven van haar artikelen voor kwaliteitsbladen zag haar inkomen de afgelopen jaren enorm teruglopen. Meer werken voor minder geld. Dus ging ze actief fondsenwerven om een boek te kunnen schrijven. Het boek kwam er en levert haar lezingen op en een docentschap aan een hogeschool. Een andere collega-journalist vindt juist verdieping doordat ze nu weliswaar minder schrijft, maar wel kwalitatief beter werk aflevert en haar kennis deelt in drukbezochte workshops. Zulke freelancers gaan niet bij de pakken neerzitten. Integendeel, ze zijn inventief en creatief. En daarvan lopen er gelukkig heel wat rond.

Uiteraard heeft Helmers gelijk als hij stelt dat zzp’ers die overleven met behulp van de starters- of zelfstandigenaftrek, maar in feite al jarenlang bedrijfseconomisch op het randje balanceren, zichzelf de vraag moeten stellen of hun bedrijf wel levensvatbaar is. Maar door het gros van de zzp’ers als grootconsumerende, vakantievierende en klagende (niet-) ondernemers af te schilderen, slaat Helmers de plank volledig mis.

Volgens de laatste cijfers kunnen zo’n 800.000 Nederlanders zich tot de zzp’ers rekenen en dat aantal groeit gestaag. Je kunt de starters- en/of zelfstandigenaftrek beschouwen als een stimuleringsmaatregel om mensen de stap naar zelfstandig ondernemerschap te laten zetten. Wordt de aftrek rücksichtslos afgeschaft, dan is dat economisch geen handige zet. Dagblad Trouw berekende onlangs dat als slechts 7% van de huidige zzp’ers een uitkering zou aanvragen, de regering al in de min komt te staan met deze maatregel.

De starters- of zelfstandigenaftrek is geen heilig huisje voor de FreeLancers Associatie. We denken graag constructief mee over alternatieven. Zo zou de overheid in plaats van het belastingvoordeel een arbeidsongeschiktheidsverzekering kunnen faciliteren, zodat die niet bij commerciële bedrijven hoeft te worden ondergebracht. Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen zijn voor kleine zelfstandigen zo kostbaar, dat ze die vaak noodgedwongen achterwege laten. Her en der zie je nu collectieven ontstaan van groepen zzp’ers die hun krachten bundelen en geld in een Broodfonds stoppen, een gezamenlijke pot om doorbetaald te krijgen bij ziekte. De overheid zou hierin het voortouw kunnen nemen; een eerste stap in die richting is gezet door staatssecretaris Klijnsma van de PvdA die wil onderzoeken of een kleiner en dus goedkoper pensioenfonds voor zelfstandigen kan worden opgezet.

Van zzp’ers wordt innovatie en slagkracht verwacht. Andersom mogen wij hetzelfde van de overheid verwachten. Vooralsnog snijdt de overheid zichzelf met haar botte-bijl-methode alleen maar in de vinger.

Deze opinie is ook verschenen in De Gelderlander.