Onderzoek naar tarieven en marktomstandigheden

30/09 - De FreeLancers Associatie, NVJ, FotografenFederatie en Lira doen onderzoek naar de ontwikkelingen van tarieven en marktomstandigheden van freelancejournalisten, schrijvers en fotografen. Het onderzoek bouwt voort op een tariefonderzoek van 10 jaar geleden. Zowel leden van de vier verschillende organisaties als niet-leden kunnen meedoen aan de online enquête.

Met dit onderzoek willen de organisaties vooral in kaart brengen hoe honoraria en omzet zich ontwikkelen. Daarnaast zijn we geïnteresseerd in praktijkervaringen met onderhandelen, contracten en het behoud van auteursrecht over geleverd werk. De resultaten zullen ons in staat trends trends in de freelancepraktijk in kaart te brengen. Het rapport dat naar aanleiding van dit onderzoek verschijnt, zullen we gebruiken om de belangen van freelancers nog beter te behartigen. Bijvoorbeeld door politici een betrouwbaar beeld te geven van de freelancepraktijk, voordat er vergaande besluiten worden genomen over bijvoorbeeld aftrekposten voor zzp’ers.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door Pyrrhula, Social Research Network te Tilburg. Alle antwoorden worden anoniem en vertrouwelijk behandeld; er wordt niet gevraagd naar naam- en adresgegevens. De antwoorden die je geeft, worden in het rapport niet op individueel niveau openbaar gemaakt.

Wanneer je lid bent van verschillende organisaties kan het zijn dat je deze enquête meer dan één keer ontvangt. De FLA, FotografenFederatie, Lira en NVJ schrijven immers alle vier hun ledenbestand aan en die bestanden zijn niet naast elkaar gelegd om te ontdubbelen. Je hoeft natuurlijk maar één keer deel te nemen.

De enquête is hier te vinden. Via de mail hebben leden een unieke inlogcode ontvangen. De inlogcode voor niet-leden is SC-JV2.