Nieuw bestuur voor Freelancers Associatie

20/06 - Het bestuur van de Freelancers Associatie (FLA) is vernieuwd. Petra Wolthuis is de nieuwe voorzitter, Jeroen Mirck gaat aan de slag als penningmeester en Muriel Van Peteghem is de nieuwe secretaris. Behalve Van Peteghem treden ook Roos Wouters en Katja Keuchenius toe tot het bestuur. Wolthuis en Mirck deden dat al vorig jaar, samen met Janneke Juffermans.

Zaterdag 18 juni 2016 nam het FLA-bestuur op de jaarlijkse ALV in De Balie afscheid van twee ervaren collega’s: voorzitter Christel Jansen en penningmeester Tanja Lemmens. Het nieuwe bestuur is hen zeer erkentelijk voor de plezierige samenwerking en de zorgvuldige overdracht van vaak stevige dossiers.

De verversing van het bestuur valt samen met de bestuurlijke vernieuwing van koepelorganisatie VSenV (Vereniging van Schrijvers en Vertalers), waar de FLA onderdeel van uitmaakt. De VSenV besloot op dezelfde zaterdag met ingang van 2017 een andere naam te gaan voeren: Auteursbond. Onder deze nieuwe koepelnaam zal de FLA opereren als de sectie Freelance Journalisten.

De FLA blijft zich inzetten voor juridische ondersteuning, kennisontwikkeling en het auteursrecht van zelfstandige journalisten. Volgend voorjaar organiseert het bestuur een grote conferentie over de waarde van journalistiek, juist in deze tijden van economische en ideologische tegenwind. Daarnaast blijft de FLA actief op lopende dossiers zoals ReproRecht, Lira en de wet DBA.

FLA-bestuur in 2016

FLA-bestuur: Muriel Van Peteghem, Roos Wouters, Jeroen Mirck en Petra Wolthuis. Op de foto ontbreken Janneke Juffermans en Katja Keuchenius.