designoverlay: show | hide | 30% | 60% | 90%

Myjour: verdienen aan online content?

13/10 - Publicatieplatform Myjour.com, sinds 1 oktober live, lanceerde afgelopen donderdag een apart sportkanaal: Sportschrijvert (ja, met een ‘t’ aan het einde). Dit gebeurde tijdens een door Myjour georganiseerd seminar voor auteurs rondom ‘Het nieuwe publiceren’. Oprichter Jan Verheul wil een verdienmodel aanreiken waarbij makers delen in de opbrengst. Maar wat valt er voor auteurs te verdienen via Myjour?

Online publicatieplatfora schieten dit najaar als paddenstoelen uit de grond. In zijn openingstoespraak noemt Jan Verheul Myjour, net als Blendle, een iTunes voor tekst: lezers betalen per artikel. Projectmanager Bianca Oppelaar laat vervolgens zien hoe Myjour werkt. De techniek is mooi. Artikelen worden geëtaleerd in een kiosk met een inleidende tekst, beeld en een indicatie van de leestijd. Om de integrale tekst te zien betaalt de lezer in My’s (uitgesproken als ‘mais’). De prijs voor een artikel varieert van gratis tot 6 My’s. My’s kosten 5 à 6 cent, afhankelijk van de grootte van de bundel waarin ze worden aangeschaft.
Anders dan bij Blendle, dat alleen een doorgeefluik is voor bestaande printmedia, kunnen auteurs op Myjour ook zelf teksten plaatsen en zo hun eigen uitgever zijn. En daar wordt het voor journalisten interessant! Plaatsen is eenvoudig: je laat een auteursaccount koppelen aan je lezersaccount en je plaatst je artikel (met beeld) via een gebruiksvriendelijk cms. De prijs – in My’s – bepaal je zelf. Van elke My ontvangt je als auteur 3 cent. Om voor een artikel met een prijs van 4 My’s € 500 te ontvangen, moet je er ruim 4000 verkopen. De vraag is of dat gaat lukken. Op dit moment is dat nog niet waarschijnlijk.

Myjour.com had in de eerste week zo’n 4400 bezoekers per dag, leerden we tijdens het seminar. Die bezoekers blijven 8 minuten op de site en bezoeken gemiddeld 9 pagina’s. De komende tijd zal het aantal bezoekers per dag natuurlijk alleen maar toenemen; de toekomst moet uitwijzen of die groei voldoende is.

De volgende spreker is marketeer en auteur – ook op Myjour – Cor Hospes. In een wervelende presentatie laat hij zien dat er voor de traditionele media in ieder geval geen toekomst is. Een van de boosdoeners is LinkedIn, weet hij, waar iedereen kan publiceren en waarop ondertussen de meest interessante artikelen verschijnen. De kracht van LinkedIn als publicatiemedium ligt er verder in dat het een social medium is, legt Hospes uit: lezers kunnen content die ze interessant vinden makkelijk delen. Myjour heeft er dan ook goed aan gedaan een functionaliteit in te bouwen waarmee elk artikel gemakkelijk gedeeld kan worden via Twitter, LinkedIn en Facebook.
Een andere concurrent van de traditionele pers zijn bedrijven die de meest waanzinnige online magazines hebben ontwikkeld. Op het gebied van lifestyle noemt Hospes Nowness, een journalistieke site van het concern LVHM. Hij ziet bovendien steeds meer bedrijven journalisten inhuren om te zorgen dat bedrijfswebsites worden voorzien van content die kan wedijveren met de content uit traditionele media. Hij voorspelt dat deze trend zich voortzet.

Terug naar Sportschrijvert. Dit is een apart online sportmagazine binnen Myjour.com waarvoor hoofdredacteur Jan Willem Zeldenrust een team van sportjournalisten heeft samengesteld. Deze auteurs krijgen wél betaald, namelijk € 500 per maand gefinancierd door de investeerder van Myjour zelf. En waarom die ‘t’ achter de naam? Dat is een eerbetoon aan het spraakgebruik van Willem van Hanegem, het eerste ‘interviewslachtoffer’ van het sportkanaal.

agenda


    Warning: ksort() expects parameter 1 to be array, null given in /home/fla/domains/ww.fla.nl/public_html/wp-content/themes/netwerkscenario/sidebar-agendaWidget.php on line 37

    Warning: implode(): Invalid arguments passed in /home/fla/domains/ww.fla.nl/public_html/wp-content/themes/netwerkscenario/sidebar-agendaWidget.php on line 39