designoverlay: show | hide | 30% | 60% | 90%

Mercurs 2016

Mercurs 2016

21/12 - Er was behoorlijk veel vrouwelijke vrolijkheid donderdagavond bij de uitreiking  van de Mercurs in het De La Mar-theater. Elf verschillende categorieën en winnaars werden door acteur Frank Lammers met rijmende uitleg gepresenteerd. Hij haalde nog wat andere mannen uit de coulissen, maar die waren er bijna allemaal om prijzen uit te reiken. Verder waren het vooral vrouwen die de prijzen, dikwijls gillend, in ontvangst namen en soms met de hele redactie het podium beklommen.

Er werden prijzen uitgereikt voor de marketingactie van het jaar  (Kek Mama met de actie #zonzeestress), hoofdredacteur van het jaar (Anne Marije de Vries Lentsch  van Cosmopolitan – Hearst Netherlands) en Magazine van het jaar (Vogue). Art Director van het jaar werd Jaap Biemans van Volkskrant Magazine, wegens zijn durf, zelfs met lettertypes. Hij had zichzelf ook goed in de kijker gespeeld met zijn website Cover Junkie.

Bij de reportage van het jaar lag de nadruk vooral op inhoud. De journalisten Sanne Terlingen en Hannah Kooy van OneWorld kregen de prijs voor hun vooral in buitenlandse media met lof ontvangen longread over prostitutie en mensenhandel in Djibouti. Ze legden de problemen bloot met dank aan hoofdredacteur Lonneke van Genugten, vertelden ze. Zij gaf alle ruimte en zorgde zelfs voor een nachtelijke standby-hulp tijdens Terlingens riskante clubbezoeken, zonder dat ze nog wist waar het verhaal over ging. Dat moest immers goed onder de pet worden gehouden in de spionage-hotspot van de wereld.

Seriehoofdredacteur en mannelijke Libelle-columnist Hans Verstraaten las een column met het thema van de avond: ‘Ode aan de makers’. Bladenmakers dus. Het was een onderwerp waar Verstraaten zelf nooit op zou zijn gekomen, gaf hij toe. Tot drie keer toe mislukte het dan ook om die ode te brengen. Hij was vooral bang dat hij als ouderwetse bladenmaker ooit zou eindigen tussen de mandenmakers en glasblazers op de markt voor vergane beroepen.

Even werd het emotioneel, toen Saar magazine van Snippet Media tot lancering van het jaar werd benoemd. ‘Voor vrouwen die vijftig plus zijn, maar nog lang niet dood!’ riep bladenmaker Els Rozenbroek met de prijs in haar hand. Bij de vrouwelijke schare achter haar verschenen al wat tranen en zelf kreeg Rozenbroek een brok in de keel toen ze vertelde hoeveel de erkenning voor dit nieuwe online medium betekende. Ze was er toch voor weggegaan bij een behoorlijk succesvol printmagazine: Linda.

Nouja, print. Ondertussen ontwikkelde Linda ook weer door en sleepte de redactie de Merkinnovatie van het jaar binnen met LINDA.tv. “Met de stroom mee is altijd bergafwaarts”, deelde hoofdredactreur Jildou van der Bijl de les die ze hieruit had getrokken. Haar blijheid werd compleet met de laatste en meest begeerde prijs van de avond: Mediamerk van het jaar. “Deze hadden we nog niet! “, roept Van der Bijl. “Eens kijken wat we volgend jaar nu weer voor leuks kunnen doen.”

agenda


    Warning: ksort() expects parameter 1 to be array, null given in /home/fla/domains/ww.fla.nl/public_html/wp-content/themes/netwerkscenario/sidebar-agendaWidget.php on line 37

    Warning: implode(): Invalid arguments passed in /home/fla/domains/ww.fla.nl/public_html/wp-content/themes/netwerkscenario/sidebar-agendaWidget.php on line 39