Mark Deuze (UvA) onderzocht journalistieke startups

24/12 - Mark Deuze (UvA)Tijdens de FLA-najaarsborrel presenteerde Mark Deuze, hoogleraar Mediastudies aan de UvA, het onderzoek dat hij samen met Tamara Witschge uitvoerde naar 21 journalistieke start-ups op vijf continenten. Hij vertelde over de grote gedrevenheid onder journalisten in startups. Over hoe de nieuwe digitale mediabedrijfjes allemaal denken dat zíj bijdragen aan de ‘echte’ journalistiek. En dat ondanks alle nieuwe vormen de inhoud betrekkelijk weinig afwijkt van die van klassieke media. We vroegen hem nog even samenvattend: wat betekent dit voor freelancers?

“Optimistisch gezien biedt de startup-cultuur veel nieuwe mogelijkheden”, vertelt Deuze. “Je hoeft geen relatie te hebben met een specifieke editor, zoals bij klassieke media. Startups zijn vaak meer dynamisch en poreus en ingebed in nieuwe netwerken. Er zijn vaak ook meer mogelijkheden voor innovatieve vertelvormen, bijvoorbeeld met infographics, cartoons en multimedia, dus je kunt je creatieve ei goed kwijt. De startups werken allemaal bijna uitsluitend met freelancers. Bijna geen enkele heeft, naast de oprichters, vaste mensen in dienst.”

De keerzijde is volgens Deuze dat hij nog geen startup heeft gevonden die hier geld mee verdient of die freelancers fatsoenlijk betaalt. “In Nederland keert zelfs een succesvolle startup als De Correspondent vaak peanuts uit, want ze hebben geen geld. Over de hele wereld zie je dat freelancers grote producties maken voor veel te weinig geld. Een deel van de oplossing is om met grote subsidies te werken. Er zijn genoeg startups en redactionele collectieven die daar vooral op inzetten en de helft van hun werk besteden aan subsidies binnenhalen. Dat doen ze zowel op landelijk als internationaal niveau, zoals via Journalismfund.eu en het Fund for Investigative Journalism.”

Nieuwsgierig geworden? Lees hier Deuzes paper ‘Considering a possible future for Digital Journalism’, gepubliceerd in het wetenschappelijk online tijdschrift Mediterranea. Wij vonden onderaan pagina 8 alvast een advies voor onszelf: “Er lijkt een nieuwe rol te zijn voor de vakbonden en beroepsverenigingen- een die minder gaat over het beschermen van de loopbaan van mensen, en meer over het assisteren bij beslissingen van mensen (bijvoorbeeld door middel van onderwijs en opleiding, juridische bijstand en administratieve ondersteuning), ongeacht hoe hun gekozen werkvorm eruit ziet.”

We hebben gelijk actie ondernomen en een enquête opgesteld. Help ons om jou te helpen en vertel waar je behoefte aan hebt.