Sanne Terlingen wint Lira Scherpenzeel Prijs

12/05 - Sanne Terlingen heeft de Lira Scherpenzeel Prijs gewonnen, voor het beste werk op het gebied van grensverleggende buitenlandjournalistiek. Ze won de prijs voor haar multimediale stukken over onder meer de dood van Kahsay Mekonen en de lange arm van het Eritrese regime.

Dit maakte juryvoorzitter Hans Laroes op 24 mei j.l. bekend in het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam. De jury, naast Laroes bestaande uit Naima Azough en Saskia Dekkers, roemde haar moed en doorzettingsvermogen. Laroes: ‘Terlingen maakt een bijzonder verhaal uit langdurig onderzoek. Het is spannende journalistiek, heeft iets weg van een thriller, maar is ook ontzettend gedegen.’ Sanne Terlingen (OneWorld / Argos Radio) won een oorkonde en een bedrag van €5.000,-.

De overige genomineerden waren Roozbeh Kaboly (Nieuwsuur) en Marije Vlaskamp (de Volkskrant).

Daarnaast werd ook de aanmoedigingsprijs voor een journalist geboren in of na 1986 uitgereikt. Deze werd gewonnen door Sarah Venema (1989) voor haar stukken over de vluchtelingencrisis in landen als Griekenland en Italië die ze schreef voor De Volkskrant. Laroes: ‘Zij maakt abstracte verhalen inzichtelijk door het persoonlijke erin te benadrukken. Ze schrijft overtuigend en goed.’ Venema won een oorkonde en een bedrag €2.500,-.

Voor de aanmoedigingsprijs waren verder Maite Vermeulen (De Correspondent) en Roeland Termote (NRC Handelsblad) genomineerd.

De Lira Scherpenzeel Prijs werd dit jaar voor het eerst uitgereikt. Het is een samenvoeging van de Lira Correspondentenprijs en de Dick Scherpenzeel Prijs. De Lira Correspondentenprijs werd van 2013 tot en met 2015 uitgereikt voor de beste freelance buitenlandcorrespondent. De Dick Scherpenzeel Prijs, die voor het laatst werd uitgereikt in 2013, bestaat sinds 1975 en is daarmee een van de oudste journalistieke prijzen van Nederland.

De organisatie van de prijs is in handen van Vice Versa, het journalistieke platform over mondiale samenwerking, met ondersteuning van het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten. De organisatie van de prijsuitreiking is mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en het prijzengeld is beschikbaar gesteld door Stichting Lira.