Lied ‘Alleen met je talent’ eert schrijvers en vertalers

25/06 -

Zaterdag 6 juni trad het trio Arzbach, Brunt & Smit op in De Balie in Amsterdam ter gelegenheid van het 110-jarige bestaan van de beroepsvereniging van schrijvers en vertalers (VvL). Naast het speciaal voor deze gelegenheid geschreven “Alleen met je talent” speelden ze ook “De geest van Jan Wolkers” en “Wind uit zee”. De formatie bestaat uit gitarist Nico Arzbach, saxofonist Roland Brunt en tekstschrijver Peter Smit. “De geest van Jan Wolkers” en “Wind uit zee” komen van de cd “Nieuw gezicht” van Arzbach, Brunt & Smit (2015).

De Vereniging van Schrijvers en Vertalers (VSenV) is de rechtsopvolger van de Vereniging van Letterkundigen (VvL), tegenwoordig een afdeling van de VSenV. De VvL werd opgericht in 1905, en bestaat dit jaar 110 jaar.  De Vereniging van Letterkundigen behoorde tot de initiatiefnemers van de oprichting van Buma in 1913 en Stemra in 1936. “Alleen met je talent” is een lied dat als eerbetoon dient aan alle schrijvers en vertalers die bij de vereniging zijn aangesloten.

Nico Arzbach en Roland Brunt kennen we ook als bandleden van De Dijk. Tussen de nummers door vertelt Peter Smit met korte anekdoten waar hij de inspiratie voor het schrijven van de teksten vandaan haalde. Nico Arzbach trad als solist live op in verschillende radioprogramma's, zoals Cappuccino.

De VSenV komt op voor de belangen van schrijvers en vertalers, en heeft vier afdelingen. De Vereniging van Letterkundigen, het Netwerk Scenarioschrijvers (NS), de FreeLancers Associatie (FLA) en de Vereniging van Educatieve Auteurs (VvEA) richten zich op de specifieke belangen van de afzonderlijke schrijfdisciplines.

Arzbach, Brunt & Smit - www.nieuwgezicht.nl Vereniging van Schrijvers en Vertalers – www.vsenv.nl Vereniging van Letterkundigen – www.vvl.nu Netwerk Scenarioschrijvers – www.netwerkscenario.nl FreeLancers Associatie – www.freelancersassociatie.nl Vereniging van Educatieve Auteurs – www.educatieveauteurs.nl