LexisNexis, nu ook abonnement op buitenlandse titels mogelijk

18/01 - Goed nieuws voor de gebruikers van het online nieuwsarchief van Nexis: de samenwerking tussen LexisNexis en de Auteursbond – freelance journalisten wordt voortgezet en zelfs uitgebreid. Leden van de Auteursbond kunnen nu ook buitenlandse titels doorzoeken. De Auteursbond biedt vanaf 1 januari twee abonnementsversies aan: ‘Nederlandse nieuws’ en ‘Nederlands + Internationaal nieuws’.

De Auteursbond en LexisNexis sloten vorig jaar mei een samenwerkingsovereenkomst over de toegang tot het online nieuwsarchief. Het betrof een pilot waardoor leden van de Auteursbond toegang konden krijgen tot bijna alle artikelen van Nederlandstalige kranten, tijdschriften en nieuwssites van de afgelopen dertig jaar met dagelijkse aanvullingen. De pilot is nu omgezet naar een vaste dienst van de Auteursbond en op veler verzoek is er nu ook de mogelijkheid om een abonnement te nemen op buitenlandse titels.

Voordelige toegang

De Auteursbond biedt voor haar leden voordelig toegang tot dit archief.

Voor toegang tot regionaal en nationaal nieuws betaal je gedurende 2017 € 6,50 per maand (ex. btw). In 2018 is dit € 6,67. Voor toegang tot regionaal, nationaal én internationaal nieuws betaal je in 2017 zowel als 2018 € 12,50 per maand (ex. btw). Het abonnement op LexisNexis ga je aan voor een jaar vanaf het moment dat je start. Na een jaar is het abonnement per maand opzegbaar.

Hoe te werk?

Het aanbod is (vooralsnog) te vinden op de website Om hier gebruik van te maken moet je eerst inloggen. Vervolgens word je door gelinkt, en kun je je abonneren op LexisNexis.