Lebowski experimenteert met online uitgeven

26/09 - Uitgeverij Lebowski heeft een website gelanceerd met daarop het geïntegreerde uitgeefinstrument Medium, dat schrijvers een platform biedt voor publicatie van dagelijks wisselende korte literaire fragmenten. Het online publicatieforum past volgens uitgever Oscar van Gelderen bij het 'nieuwe lezen' van jongeren die vooral via hun smartphone lezen.

De nieuwe website bevat behalve buttons voor Twitter, Facebook, YouTube, Pinterest en Instagram ook links naar online audioplatform Soundcloud en Medium. Die laatste biedt toegang tot dagelijks wisselende leesfragmenten van vooralsnog auteurs uit de eigen stal, waarbij per onderdeel wordt aangegeven wat de leestijd is. Volgens Oscar van Gelderen passen de mogelijkheden van het online publicatieforum bij het ‘nieuwe lezen’. ‘Veel jonge mensen lezen inmiddels vooral via hun smartphone en dat vraagt om andere manieren van uitgeven. Medium sluit daar op aan met een gevarieerd aanbod shortreads.’

Voordeel van Medium is bovendien dat Van Gelderen met behulp van Medium precies kan meten welke fragmenten veel worden gelezen, op welk tijdstip dat gebeurt en wat het leesgedrag van de bezoekers is. Die informatie kan hij weer gebruiken bij het nemen van uitgeefbeslissingen. ‘Uitgevers gebruiken hun website allemaal op dezelfde manier, zonder enige creativiteit. De aloude winkelwagen op de website is zo langzamerhand passé. Uiteindelijk gaat het om het verzamelen van een zo groot mogelijke online achterban.'

'Daarom hebben we besloten dat Facebook onze ‘hub’ wordt, waar alle nieuws wordt gecommuniceerd en zo mogelijk wordt doorgeplaatst naar andere kanalen zoals Pinterest en Medium. Door het zoeken naar partners om mee samen te werken, zoals Top Notch en Cossee en door de zichtbaarheid van Lebowski binnen de verschillende media te vergroten, proberen we het aantal volgers nog verder omhoog te brengen. De informatie die we onderweg verzamelen nutten we uit. Kies je er bijvoorbeeld voor eerst een titel als ePub uit te geven of maak je direct een papieren boek?’