Journalistenvakbond steunt praktijk van gratis werk door freelancers

29/03 - Gratis werken doet iedereen wel eens. Iedere ondernemer snapt dat je soms iets moet geven om ook wat te krijgen, en dat die twee soms niet rechtstreeks met elkaar in verband staan. Freelance journalisten werken ook volgens dat principe, maar er is iets vreemds aan de hand, de laatste jaren. Er is namelijk een hele bedrijfstak ontstaan die bestaat bij de gratie van die gratis werkende freelance journalist.

Op 28 maart was de slotavond van het project De Vogelvrije Freelancer. Een klein groepje freelance journalisten heeft onder de vlag van de Nederlandse Vereniging van Journalisten een aantal maanden artikelen gepubliceerd over hun wedervaren als freelancer in deze nieuwe tijd. Ze hadden hun honorarium zelf bij elkaar gecrowdfund. Ook het clubblad van de journalistenvakbond, VillaMedia, deed een duit in het zakje, door een slotartikel te betalen waarin het project zou worden samengevat. In het kader van het zelf uitgeroepen Jaar van de Freelancer zou de NVJ zelf vervolgens zorgen voor een knallende slotavond.

Knallen deed het. Eerder al in het NVJ-bestuur zelf, maar daarover werd door de verzamelde NVJ-journalisten uiteraard niets onthuld, wat aanleiding was voor een furieuze blog van Dichtbij-hoofdredacteur Bart Brouwers. Wat harder knalde was echter het opvallende gebrek aan zelfbewustzijn bij de veelal jonge freelancers in de zaal. Dat begon al met de zichzelf 'blogger' noemende schrijvers van de artikelenserie op VillaMedia. Zij hadden hun honorarium begroot op 30 euro per artikel, wat voor een freelancer betekent dat ze er feitelijk geld op toe hebben gelegd. Er was ook een freelancer die haar interviews uit pure onzekerheid aan zoveel mensen ter correctie voorlegde, dat er wel problemen móesten ontstaan.

Geen wonder dus dat er bedrijven kunnen bestaan als Nu.nl en The Post Online, die bijna gratis, of voor helemaal niets, journalisten aan het werk zetten onder het motto: lekker investeren in je toekomst. Dat de hoofdredacteur van The Post Online dat – zelf inmiddels goed betaald – zonder blikken of blozen als opdrachtgever propageerde, zorgde bij zijn gesprekspartner van de NVJ niet eens voor verzet. Integendeel: die vakbondsman ondersteunde de argumenten van zijn goedbetaalde gesprekspartner, die daarna stilletjes wegsloop uit de zaal.

Journalisten die zich als ondernemer in leven willen houden van hun hooggekwalificeerde werk moeten zich natuurlijk voegen naar de markt. Het zijn echter diezelfde ondernemende journalisten die ermee akkoord gaan dat opdrachtgevers van hen eisen dat ze gratis werken. Hun 'vakbond' beschouwt dat als een gegeven, en steunt een project waarbij ondernemende journalisten voor slechts 30 euro per verhaal over hun werk schrijven. Dan is het wel heel erg lastig om die gekleineerde ondernemers aan de andere kant zelfbewustzijn bij te brengen via trainingen in onderhandelingsvaardigheden.

Het zou hebben kunnen gaan over adviestarieven en typische vakbonsdingetjes als de Freelance CAO waar in andere landen mee wordt geëxperimenteerd. Het zal nu eerst maar eens moeten gaan over hoe een vakbond, waarin het denken kennelijk nog steeds bepaald wordt door redactiechefs en hoofdredacteuren, nu eigenlijk écht denkt over de zelfstandig ondernemende journalist.