Joris van Casteren: “Zonder humor kan ik niet schrijven.”

17/03 - Het was flink vol bij de FLA-workshop van Joris van Casteren op dinsdag 12 maart. In het souterrain van het Van Deysselhuis gonsde het op zeker moment ook van de verhaalideeën. Journalisten zaten groepjes bij elkaar te discussiëren over nieuwsfeitjes, daartoe aangespoord door de man die als bedrijver van Verhalende Journalistiek Lelystad op de kaart zette.

Dat deel, waarin de toehoorders van Joris van Casterens lezing zelf aan het werk moesten, leverde een paar interessante discussies op over wat voor soort verhaalideeën nu geschikt zijn voor die literaire, of verhalende journalistiek. We kwamen er niet helemaal uit.

Dat je erom moest kunnen lachen, was wel duidelijk. Althans voor Joris van Casteren zelf: “Als er niet ergens een absurde kant al al die feiten zit, als er niet ergens humor in zit, is het geen doen om zo'n verhaal te schrijven.”

Zelf had van Casteren nog altijd de beste pitches in huis. De FLA-leden en andere bezoekers van de workshop hingen aan zijn lippen toen hij vertelde over zijn nieuwe boek, dat binnenkort verschijnt, en dat helemaal opgehangen is aan de vondst van een onderbeen, nu 8 jaar geleden, op de oever van IJssel bij Wijhe. Hoe zo'n klein incident precies goed is om de creativiteit en speurzin van Van Casteren te activeren, dat blijft de beste sleutel tot het geheim van de verhalende journalistiek.

Maar de grootste bepalende factor is toch vooral de persoonlijkheid, en de specifieke interesse van de maker. Niet iedereen heeft een Van Casteren in huis. Het is een speciaal talent, misschien wel een speciale gekte, waarmee je in staat bent om van een klein incident een alomvattend verhaal te maken.

Dat was misschien wel de grootste les van de bijeenkomst: dat een vak, dat zo geworteld is in de werkelijkheid als de journalistiek, soms, bij de juiste combinatie van talent en vakmanschap, verandert in pure kunst.

Dat is iets voor iedereen om naar te verlangen.