Gastschrijverprogramma Taalunie gaat toch door

18/09 - Nederlandse en Vlaamse schrijvers kunnen zich weer opgeven voor het gastschrijverprogramma. Dankzij dit project kunnen buitenlandse afdelingen Nederlands een gastschrijver ontvangen. Het programma dreigde te sneuvelen als gevolg van bezuinigingen maar gaat in beperkte vorm toch verder, meldt de Nederlandse Taalunie.

Het gastschrijverprogramma is een samenwerkingsverband van de Nederlandse Taalunie, het Nederlands Letterenfonds en het Vlaams Fonds voor de Letteren. Het programma dient verschillende doelen, waaronder verrijking van het onderwijs Nederlands aan de universiteit, het stimuleren van de zichtbaarheid en de verspreiding van de Nederlandstalige literatuur in het buitenland.

Er zijn twee roulerende en vijf vaste gastschrijverplaatsen. De jaarlijkse vaste plaatsen zijn in onder meer Londen, Parijs en Berlijn. De Taalunie betaalt het honorarium van de auteur, de beide fondsen dragen de reiskosten voor hun eigen auteurs. Van de vakgroep wordt verwacht dat die volledig voor het verblijf van de auteur zorgt, hetzij op de campus hetzij daarbuiten. Meer informatie en de criteria zijn te vinden op de website van de Taalunie.