FLA sponsort mentoraat Stichting Vrouw & Media

16/08 - Na twee succesvolle edities in 2014 en 2015, gaat Stichting Vrouw & Media weer van start met een nieuw mentoraatsprogramma: het V&Mentoraat 2016. Negentien vrouwelijke kopstukken uit de journalistiek zijn bereid gevonden hun kennis en kunde met andere ambitieuze vrouwen te delen. Je kunt je het komende half jaar laten begeleiden door mentoren als Jildou van der Bijl (LINDA.), Kysia Hekster (NOS Nieuws), Xandra Schutte (De Groene Amsterdammer), Suzanne Bosman (EenVandaag) en Hiske Versprille (Het Parool). De kosten voor het hele programma bedragen 350 euro, maar FLA-leden kunnen een fikse korting krijgen. Zowel de NVJ als FLA bieden de mogelijkheid om elk tien leden te sponsoren voor het V&Mentoraat. Dat betekent dat je als lid van FLA (of NVJ) 150 euro korting kan krijgen. Dan betaal je slechts 200 euro voor het hele traject.

Dit programma is bedoeld voor vrouwen die werkzaam zijn in de journalistiek en die (nog) beter willen worden in hun vak. De mentoren kunnen helpen met uiteenlopende journalistieke vragen. Zo kunnen ervaren radio- en televisiemakers als mentor handige tips en tricks aan beginnende redacteuren over het voorbereiden van goede interviews, en vertelt een hoofdredacteur alles over leidinggeven aan een mentee die sinds kort chef redactie is. Stichting Vrouw & Media wil op deze manier een bijdrage leveren aan de professionele ontwikkeling van vrouwelijke journalisten.

Het traject van het V&Mentoraat ziet er iets anders uit dan de twee voorgaande edities. Naast drie ontmoetingen tussen mentor en mentee, zullen de mentees ook onderling meer kennis en ervaringen gaan uitwisselen en op deze manier hun netwerk vergroten. Het programma begint in oktober met een eerste bijeenkomst waarbij de mentees elkaar leren kennen en vervolgens trappen we een maand later het programma officieel af met een feestelijke kick-off (16 november 2016) waar ook alle mentoren bij aanwezig zijn. Op Internationale Vrouwendag (8 maart 2017) wordt het V&Mentoraat evenzo feestelijk afgesloten met het uitwisselen van alle ervaringen en de lessons learned.

Het V&Mentoraat duurt een half jaar en bestaat uit de volgende bijeenkomsten:

Voorbereidende sessie van mentees onderling (19 oktober 2016)
Kick-off voor mentees en mentoren (woensdagavond 16 november 2016)
Drie ontmoetingen tussen mentee en mentor (samen in te plannen)
Bezoek aan een nieuwsorganisatie met de mentees (datum volgt nog)
Afsluitende bijeenkomst op internationale vrouwendag (8 maart 2017)

Iedereen is welkom om mee te doen aan het V&Mentoraat, al is enige werkervaring wel een vereiste. Verder maakt het niet uit wat je in de journalistiek doet en of je in vaste dienst bent of freelance werkt. We maken de matches tussen mentor en mentee zo optimaal mogelijk, waarbij we rekening houden met het medium en jouw leervragen.

Nadere informatie over inschrijving staat op Vrouwenmedia.com

VM-bestuur 2016