FLA-leden hebben toegang tot De Coöperatie

26/07 - De FreeLancers Associatie (FLA) heeft overeenstemming bereikt met het nieuwe journalistieke initiatief De Coöperatie over samenwerking. FLA-leden kunnen kosteloos associate member worden van De Coöperatie en gebruik maken van een deel van het aangeboden dienstenpakket.

Dit is de uitkomst van zeer constructieve onderhandelingen van de besturen van FLA en de overkoepelende Vereniging van Schrijvers en Vertalers (VSenV) met  Teun Gautier, oprichter van De Coöperatie.

"De Coöperatie heeft leden die een maandelijkse bijdrage betalen en in ruil daarvoor toegang krijgen tot de diensten van De Coöperatie, mede-eigenaar zijn en zeggenschap hebben", zegt Gautier. "In gesprekken met een aantal organisaties is het idee ontstaan om de leden van die organisaties een Associate Membership aan te bieden."

Wat houdt Associate Membership in?
Voor associate members van De Coöperatie geldt dat zij geen maandelijkse ledenbijdrage betalen, maar wel toegang hebben tot bepaalde diensten: zij kunnen net als reguliere leden werkruimte met korting huren en kunnen gebruik maken van de collectieve verzekeringspool.

Associate members komen ook in aanmerking voor opdrachten die door De Coöperatie binnen het eigen ledenbestand worden aangeboden, alsmede het eigen fonds om journalistieke producties te subsidiëren. De Coöperatie brengt associate members voor beide diensten een iets hogere vergoeding in rekening dan wat reguliere leden moeten afdragen (5%).

Voor FLA-leden valt juridische ondersteuning niet onder het gratis Associate Membership van De Coöperatie, maar die support wordt natuurlijk al via FLA zelf aangeboden. "Dit is een goede deal die het FLA-lidmaatschap toegevoegde waarde biedt zonder dat onze leden hier extra voor hoeven te betalen", zegt Jeroen Mirck namens het FLA-bestuur. Aanmelden kan via de FLA, mail naar [email protected]

Kijk voor informatie over De Coöperatie op www.decooperatie.org