De kunst van het pitchen

8/11 - Hoofd- en chefredacteuren van kranten en tijdschriften hebben steeds minder ruimte in hun agenda en in hun hoofd om zelf ideeën te bedenken. En dat is precies waar jij als freelancer je meerwaarde kunt laten zien. Maar een ideetje voor een serie, reportage of interview is niet meteen een verhaalidee.

Leden van de FLA (niet-leden betalen € 50,–) kunnen op 7 januari een workshop 'Pitchen voor freelance journalisten' volgen. Hier leer je eerst hoe je niet moet pitchen en vervolgens hoe wel een idee te formuleren waarvan een chef- of hoofdredacteur vindt dat hij het moet hebben. Aan de orde komen ook zaken als: wat te doen als je geen reactie krijgt, en het 'jatten' van ideeën.

De workshop wordt gegeven door Martine de Vente. Zij heeft twintig jaar ervaring als freelance journalist voor onder andere Het Parool en De Telegraaf en ze schreef bovendien voor tijdschriften als Libelle, Margriet, Opzij, J/M magazine en Red Magazine. Regelmatig wordt ze door redacties gevraagd mee te denken over verhalen, maar heeft ook ervaring met het 'koud' pitchen van ideeën voor stukken.

Deze workshop gaf Martine vorig jaar ook al eens bij de FLA. In de herkansing dus voor wie hem toen heeft gemist.

Tijd: van 13:00 tot 17:00

Plaats: Van Deysselhuis, De Lairessestraat 125. Geef je op via [email protected]