‘Bezuiniging op ondernemersfaciliteiten moet helemaal van tafel’

18/09 - Het kabinet heeft de bezuinigingsplannen op ondernemersfaciliteiten teruggebracht tot circa 300 miljoen euro, zo blijkt uit de Miljoenennota die op Prinsjesdag is gepresenteerd. Goed nieuws, vindt FNV KIEM, maar de bond vindt dat de bezuiniging van 300 miljoen euro ook van tafel moet. Ze blijft dan ook actie voeren.

FNV KIEM lanceerde eind augustus samen met Kunsten ’92 en Platform Beeldende Kunst een website om de aandacht te vestigen op de dreigende problemen die het gevolg van de voorgenomen maatregelen zijn. De vakbond ontwikkelde een rekentool waarmee zzp’ers kunnen uitrekenen wat de gevolgen kunnen zijn voor hun inkomen. FNV Kiem, Kunsten ’92 en Platform Beeldende Kunst blijven actie voeren. Ze beraden zich op vervolgstappen. In elk geval blijft de website voorlopig in de lucht.

Een ander actiemiddel tegen de kabinetsplannen is de petitie van de zzp’ers Annedien Hoen en Ronald Mulder. Inmiddels hebben meer dan 61 duizend mensen de petitie ondertekend.